Стратегія розвитку закладу

ПАСПОРТ

Назва

Стратегія розвитку Березоворудської ЗШ І-ІІІ ст., яка впроваджує сучасні педагогічні технології освіти на засадах компетентнісного підходу в контексті положень „Нової української школиˮ.

Підстава для розвитку

Закон України „Про освітуˮ, „Про загальну середню освітуˮ, Концепція Нової української школи, інші чинні документи, що регламентують освітню діяльність, статут школи, положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в школі.

Автори програми розвитку школи

Адміністрація школи, рада школи.

Виконавці програми розвитку

  1. Адміністрація школи
  2. Педагогічний та учнівський колективи
  3. Батьківська рада
  4. Громадські організації та обєднання

Терміни виконання

  1. Концентрально-організаційний етап (травень 2024 р. - травень 2029 р.)
  2. Розвивально-формуючий етап (вересень 2024 р. - серпень 2029 р.)
  3. Результативно-узагальнюючий етап (вересень 2028 р. – серпень 2029 р.)

Ресурсне забезпечення

  1. Підвищення кваліфікаційного рівня.
  2. Розробка та реалізація механізмів залучення додаткових фінансових і матеріальних ресурсів (цільових спільних проєктів, інвестицій, благодійних внесків тощо).
  3. Ефективне використання коштів.

Структура

Вступ

Загальні положення

Загальна стратегія розвитку закладу

Управлінський аспект

Виховний аспект

Психолого-педагогічний аспект

Модель випускника

Фінансово-господарський аспект

Очікувані результати

Стратегічні проєкти

ВСТУП

1. Мета стратегії розвитку школи – визначити перспективи розвитку навчального закладу, що надає якісну сучасну освіту шляхом вільного творчого навчання відповідно до сучасних потреб, зумовлених розвитком української держави.

Основними стратегічними завданнями розвитку закладу на 2024-2029 роки є:

  1. Формування багатомірного освітнього середовища для здобувачів освіти, орієнтованого на автономію, академічну свободу для всебічного розвитку особистості, як найвищі цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей.
  2. Забезпечення якості надання освітніх послуг на початковому, базовому та профільному середньому рівнях освіти.
  3. Забезпечення функціонування та розвитку опорного закладу освіти для здобуття профільної освіти учасниками освітнього процесу.
  4. Надання освітніх послуг через форми здобуття освіти згідно з чинним законодавством (очна, дистанційна, сімейна, екстернатна, педагогічний патронаж).
  5. Розвиток творчої ініціативи та академічної свободи педагогів в пошуках нових форм і методів педагогічної діяльності для надання якісних освітніх послуг.
  6. Розвиток у здобувачів освіти пізнавальних інтересів і здібностей, потреби глибокого й творчого оволодіння знаннями, навчання самостійного набуття знань, прагнення послідовно знайомитися з найновішими досягненнями науки і техніки.
  7. Врахування вікових та індивідуальних особливостей здобувачів освіти і вибір оптимальної системи способів навчання і виховання з врахуванням індивідуальних рис характеру кожної дитини.
  8. Створення умов для надання освітніх послуг особи з особливими освітніми потребами (інклюзивне, індивідуальне навчання).
  9. Підвищення професійного рівня кадрового потенціалу згідно з Положенням про атестацію та сертифікацію педагогічних працівників.
  10. Формування цінностей і компетентностей необхідних для самореалізації здобувачів освіти.
  11. Гуманістична направленість педагогічного процесу. Повага до особистостей учасників освітнього процесу.
  12. Прищеплення здобувачам освіти шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій усіх народів, що населяють Україну.
  13. Виховання свідомого ставлення до всіх видів діяльностей і людських відносин на основі самостійності та творчої активності здобувачів освіти.
  14. Збереження та зміцнення морального та фізичного здоровя учасників освітнього процесу.
  15. Виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь громадськості, суспільства.
  16. Забезпечення прозорості та інформаційної відкритості з приводу роботи закладу на власному вебсайті.

Основними результатами Стратегії розвитку школи будуть удосконалення й модернізація сучасного освітнього середовища закладу, сприятливі позитивні зміни, підвищення якості надання освітніх послуг. Стратегія розвитку закладу дасть можливість виробити пріоритетні напрями діяльності школи на 2024 - 2029 роки.

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Пріоритетним напрямом сучасної освітньої системи України, що підтверджено державними законами та нормативними документами, є доступ до якісної освіти, до найкращих світових здобутків у освітній галузі.

Закон України „Про освітуˮ та Концепція НУШ орієнтує педагогів на персональну відповідальність за якість надання освітніх послуг та період від декларування переваг особистісної моделі до її практичного впровадження. Визначено вимоги до якості знань здобувачів освіти, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей (знає, розуміє, застосовує, аналізує, виявляє ставлення, оцінює тощо). Разом із предметною підготовкою за роки здобуття загальної середньої освіти діти мають оволодіти ключовими компетентностями, до яких, згідно з міжнародними домовленостями, віднесено: уміння вчитися; спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами; математична і базова компетентність в галузі природознавства і техніки; інформаційно-комунікаційна; соціальна і громадянська; загальнокультурна; підприємницька; здоров’язберігаюча. Державний стандарт ґрунтується на заходах особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок здобувачів освіти, застосування здобутих знань у практичній ситуації, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.

Основна мета діяльності закладу освіти – це безперервний процес підвищення ефективності освітнього процесу з одночасним урахуванням потреб суспільства, а також потреб особистості здобувача освіти. Цьому сприяє застосування новітніх досягнень педагогіки та психології, використання інноваційних технологій навчання, комп’ютеризація освітнього процесу.

Освітній процес закладу спрямований на формування у випускника школи якостей, необхідних для життєвого та професійного визначення, а саме:

  • орієнтації у сучасних реаліях і підготовленості до життя у ХХІ столітті;
  • здатності до самовизначення, саморозвитку, самоосвіти;
  • володіння іноземною мовою;
  • наявності життєвого досвіду спілкування, роботи в колективі, терплячого ставлення до оточуючих;
  • високого рівня освіченості, культури, здатності до творчої праці, професійного розвитку;
  • вільного володіння компютером;
  • високого рівня культури користування ІКТ;
  • готовності вибору професії відповідно до своїх здібностей та можливостей, потреб ринку праці;
  • формування трудової та моральної життєвої мотивації, активної громадянської і професійної позиції.

Варто зазначити, що в сучасних умовах міжособистісна комунікація є не лише умовою соціального буття людини, але і найважливішим складником професійної діяльності фахівця. У цих умовах кваліфікованість та успішність виконання професійних завдань залежить від якості взаємодії з людьми в конкретних соціокультурних та професійних ситуаціях.

Комунікативна компетентність є рівнем комунікативної культури, що забезпечує результативність поведінки в певних умовах. А тому одним із пріоритетних завдань закладу освіти є розвиток саме комунікативних компетентностей здобувачів освіти, у тому числі:

  • толерантність;
  • висока комунікативність;
  • творча активність;
  • рефлективність;
  • емпативність;
  • сенситивність.

В основу Стратегії закладу покладений системний підхід, спрямований на застосування сучасних педагогічних технологій освіти, на засадах компетентнісного підходу в контексті положень „Нової української школиˮ.

Стратегія розвитку закладу повністю підпорядкована основній меті – виявленню і розвитку здібностей кожної дитини, формуванню духовно багатої, фізично розвиненої, творчо мислячої, конкурентоспроможної особистості – громадянина України. Освітній процес потрібно будувати на принципах гуманізації та демократизації, педагогіки партнерства, тісної взаємодії в системі „здобувачі освіти – педагоги – батьки здобувачів освітиˮ.

ЗАГАЛЬНА СТРАТЕГІЯ РОЗВИТКУ ЗАКЛАДУ

Освіта сьогодні – це становлення людини, віднаходження себе, свого „Яˮ. А це означає, що надання освітніх послуг здійснюється не тільки в інтересах держави, а й в інтересах особистості, громади, тому пріоритет здійснюється на особистісно компетентнісно орієнтований підхід. Це забезпечує комфорт, безконфліктні і безпечні умови розвитку дитини, всебічно реалізує її природний потенціал, а досягнення здобувача освіти розглядається як компетентність, характеристика якої можна визначити шляхом моніторингу надання якісних освітніх послуг. Тому педагогічний колектив працюватиме над удосконаленням освітнього процесу, переорієнтацією його організації на результат – модель компетентного випускника, який сьогодні в школі опановує життя, чия якість залежатиме від рівня розвитку життєвої компетентності.

Провідна ідея закладу – створення сучасного освітнього середовища, спрямованого на пошук та впровадження ефективних способів розкриття, вдосконалення та реалізацію творчого потенціалу дитини через навчання, сімю, громаду.

Проблеми, які ставить перед собою колектив:

  1. Всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей;
  2. Виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству.
  3. Створення умов для надання якісних освітніх послуг шляхом тісної взаємодії в системі „здобувачі освіти – педагоги – батьки здобувачів освітиˮ з метою підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.

Загальна мета діяльності закладу – реалізація Державних стандартів у галузі освіти, створення умов для підвищення рівня розвитку кожної дитини, її самореалізації; здійснення ефективної підготовки випускників до майбутнього життя. Кожен здобувач освіти під час освітнього процесу повинен отримати знання та компетентності, які знадобляться йому в самостійному дорослому житті.

РОЗВИТОК ЖИТТЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Статус людини в суспільстві залежатиме від неї самої: швидкоплинність соціального прогресу, динамічних змін, зумовлює потребу в потенційній роботі над собою, у розвитку життєвої компетентності, посиленні відповідальності молодої людини за своє майбутнє, за можливість досягнення життєвого успіху.

Реалізація цілей і завдань здійснюється через:

  • управлінську діяльність;
  • дидактичну діяльність;
  • виховну діяльність;
  • науково-методичну діяльність;
  • суспільно-педагогічну діяльність;
  • діяльність психологічної служби.

УПРАВЛІНСЬКИЙ АСПЕКТ

Мета управлінської діяльності: координація усіх учасників освітнього процесу, створення умов для їх продуктивної творчої діяльності.

Основні завдання:

  1. Управління якістю освіти на основі інноваційних технологій та освітнього моніторингу.
  2. Забезпечення відповідної підготовки педагогів, здатних якісно надавати освітні послуги здобувачам освіти.
  3. Виконання завдань розвитку, спрямованих на самореалізацію особистості.
  4. Створення умов для продуктивної творчої діяльності та проходження сертифікації педагогів.

Шляхи реалізації:

  1. Впровадження в практику роботи школи інноваційних технологій.
  2. Створення сприятливого мікроклімату серед учасників освітнього процесу для успішної реалізації їх творчого потенціалу.
  3. Забезпечення виконання замовлень педагогічних працівників щодо підвищення їх фахового рівня через заняття самоосвітою.
  4. Підтримка ініціативи кожного учасника освітнього процесу в його самореалізації.
  5. Розкриття творчого потенціалу учасників освітнього процесу.

Організаційно-педагогічну модель управлінської діяльності складають:

  • загальні збори;
  • педагогічна рада;
  • рада школи;
  • опікунська рада;
  • атестаційна комісія;
  • учнівське самоврядування;
  • громадські організації.

Механізм управлінської діяльності включає: діагностику, керування освітньою діяльністю, моніторинг.

Річне планування здійснюється з використанням перспективного планування. План будується на основі підготовки інформаційної довідки про діяльність закладу протягом навчального року, SWOT аналізу (зясування сильних, слабких сторін, загрозу для закладу).

При складанні плану використовується структурування, постановка мети, визначення завдань, прогнозування результатів, складання алгоритму дій на кожному етапі. План підлягає аналізу в кінці року.

З метою демократизації контролю в управлінській діяльності передбачається залучення до нього працівників всіх ланок закладу, робота педагогів в режимі академічної свободи.

МЕТОДИЧНИЙ АСПЕКТ

Мета методичної роботи закладу: створення комфортних умов для професійного зростання та розкриття творчого потенціалу кожного педагогічного працівника.

Основні завдання:

1. Створення атмосфери творчого пошуку оригінальних нестандартних рішень педагогічних проблем.

2. Формування в педагогів готовності до проходження сертифікації та впровадження сучасних інноваційних технологій.

3. Формування прагнення до оволодіння педагогікою співпраці та співтворчості на принципах особистісного орієнтованих методик надання освітніх послуг.

4. Спрямування діяльності учнів за допомогою професійного керівництва з боку педагогічного колективу.

Шляхи реалізації:

1. Постійний моніторинг рівня професійної компетентності, якості надання освітніх послуг.

2. Створення моделей методичної роботи з групами педагогів різного рівня професіоналізму.

3. Удосконалення особистого досвіду на основі кращих досягнень науки і практики викладання.

4. Участь у конкурсах педагогічної майстерності на різних рівнях.

ВИХОВНИЙ АСПЕКТ

Мета виховної роботи:

  • сприяти в розвитку пізнавальної творчої активності особистості;
  • розвиток природних здібностей, уяви й продуктивного мислення з гуманістичним світосприйняттям і почуттям відповідальності за долю України, її народу;
  • виховання естетичних смаків;
  • дотримання норм здорового способу життя.

Основні завдання:

1. Формування основ пізнавальної активності і культури розумової праці, умінь самостійного здобування знання, застосовувати їх у своїй практичній діяльності.

2. Виховання почуття любові до Батьківщини та свого народу як основи духовного розвитку особистості, шанобливе ставлення до історичних памяток.

3. Сприяти формуванню навичок самоврядування, соціальної активності й відповідальності в процесі практичної громадської діяльності, правової культури, вільного володіння державною мовою, засвоєння основ державного і кримінального права, активної протидії випадкам порушення законів.

4. Підготовка випускників до свідомого вибору професії.

5. Залучення до активної екологічної діяльності, формування основ естетичної культури, гармонійний розвиток духовного, фізичного та психічного здоровя.

Шляхи реалізації:

1. Організація і проведення засідань педагогічних професійних спільнот класних керівників відповідно до тематики.

2. Створення безпечного толерантного середовища шляхом удосконалення соціального захисту учнів, у тому числі дітей пільгових категорій;

3. Здійснити соціально-педагогічний супровід дітей-сиріт, дітей під опікою, дітей, які знаходяться в складних умовах проживання, дітей з неповних та малозабезпечених сімей, дітей з інвалідністю, дітей, які проживають в сім’ях групи ризику, дітей з багатодітних сімей та з сімей учасників АТО;

4. Мобілізація загальнолюдських цінностей як ресурсу особистісного зростання школярів. Спрямувати виховну роботу на прищеплення здорового способу життя та зміцнення моральностей;

5. Створити оптимальні умови для виявлення, розвитку й реалізації потенційних можливостей обдарованих дітей у всіх напрямках: інтелектуальному, творчому, спортивному, естетичному;

6. Організувати діяльність закладу освіти як зразок демократичного правового простору та позитивного мікроклімату через структуру шкільного і класного учнівського самоврядування, стимулювання внутрішньої і зовнішньої активностей учнів.

7. Впровадження активних форм виховної роботи шляхом застосування інноваційних методів та прийомів.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Мета: формування особистості через шкільне та сімейне виховання з урахуванням: інтелектуальних особливостей, здібностей, умінь та навичок.

Основні завдання:

  1. Створення:
  • Умов розвитку творчості усіх учасників освітнього процесу;
  • Умов для соціальної самореалізації учасників освітнього процесу;
  • Умов для позитивної адаптації учнів до навчання в школі.
  1. Посилення впливу шкільного та сімейного виховання на формування:
  • Стійкої мотивації до неперервного здобуття освіти;
  • Високої духовної культури;
  • Моральних переконань;
  • Трудового виховання дітей.
  1. Забезпечення якісного психолого-педагогічного супроводу освітнього процесу.
  2. Практичне забезпечення корекційно-розвивальної роботи:
  • Діагностики особистісного розвитку;
  • Цінних орієнтацій;
  • Соціального статусу;
  • Виявлення вад і проблем соціального розвитку дитини.
  1. Орієнтація на соціально-психологічну профілактику негативних явищ в освітньому середовищі, профілактику девіантної поведінки, булінгу.

Шляхи реалізації:

  1. Психолого-педагогічна діагностика з виявлення у дітей: здібностей, схильностей, потреб. Відстеження динаміки і розвитку обдарованих та здібних учнів, дітей, які потребують особливої педагогічної уваги.
  2. Консультації та навчання батьків, проведення батьківських всеобучів.
  3. Створення сприятливого психологічного клімату у всіх структурних підрозділах освітнього процесу.
  4. Морально-культурний особистий досвід учасників освітнього процесу.

МОДЕЛЬ ВИПУСКНИКА

За умовами НУШ модель випускника має включити наступні складники, які характеризуються широким спектром впливів особистості:

  1. Випускник має залишити (закінчити) школу пріоритетно- визначеним;
  2. Повинен уміти методично грамотно, самостійно працювати;
  3. Прагнути до самоосвіти та самовдосконалення;
  4. Випускник НУШ має брати активну участь у суспільно-культурному захисті;
  5. Бути свідомим громадянином, готовим відповідати за свої вчинки;
  6. Повинен свідомо ставитися до свого здоровя та довкілля;
  7. Випускник НУШ має мислити креативно, використовуючи увесь свій потенціал. Адже у сучасному світі людину цінують насамперед за її індивідуальність, унікальність ідей та професійних рішень, адже саме творчість рухає прогрес і допомагає невпинно вдосконалювати світ.

ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКИЙ АСПЕКТ

Фінансово-господарська діяльність закладу здійснюється на основі коштів Державного та місцевого бюджетів, що надходять у розмірі, передбаченому нормативним фінансуванням закладу для забезпечення належних умов його життєдіяльності.

Джерелами позабюджетного фінансування закладу є добровільна благодійна допомога батьків, спонсорів та від діяльності садового коворкінгу.

Матеріально-технічне забезпечення умов реалізації Стратегії розвитку закладу здійснюється шляхом:

  • Створення нового освітнього середовища у навчальних кабінетах;
  • Благоустрій та окультурення території закладу;
  • Поповнення кабінетів комп’ютерною технікою та сучасною технікою;
  • Модернізація спортивного майданчика;
  • Поповнення бібліотечного фонду;
  • Оновлення дизайну приміщень закладу відповідно до концепції НУШ.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:

  1. Зросте імідж закладу, поліпшаться умови для навчання і виховання всебічно розвиненої, творчо активної особистості;
  2. Підвищиться рівень розвитку особистості, навчальних досягнень та загальної культури учасників освітнього процесу;
  3. Зросте кількість учнів, свідомо зайнятих суспільно-корисною діяльністю, волонтерством;
  4. Підвищаться навчальні досягнення учнів;
  5. Збільшиться кількість вчителів, які втілюють ідеї гуманної педагогіки та НУШ;
  6. Зросте кількість батьків – активних учасників шкільного життя;
  7. Зменшиться рівень захворюваності дітей;
  8. Учні отримають право на вибір видів і форм навчальної діяльності;
  9. Зросте рівень матеріально-технічного забезпечення закладу, поліпшиться оснащення навчальних кабінетів.

СТРАТЕГІЧНІ ПРОЄКТИ

Проєкт „Якісна освітаˮ

Керівники проєкту: директор, заступник директора з навчально-виховної роботи.

Мета: упровадження особистісно орієнтованої моделі освіти, заснованої на ідеології дитиноцентризму, максимальному наближенні навчання і виховання конкурентної дитини до її сутності, здібностей і життєвих планів;

Активність здобувачів освіти в освітньому процесі, орієнтація на їх інтереси та досвід;

Практична спрямованість навчальної діяльності, взаємозвязок особистого розвитку з її практичним досвідом;

Виховання вільної, незалежної особистості;

Урахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, забезпечення морально-психологічного комфорту дитини;

Реалізація ідеї неперервної освіти впродовж усього життя.

Очікувані результати: випускник школи має засвоїти на рівні вимог державних освітніх стандартів загальної програми з усіх предметів шкільного навчального плану;

Засвоїти зміст вибраного профілю навчання на рівні, що забезпечуватиме вступ до закладу вищої професійної освіти та подальше успішне навчання;

Опанувати одну-дві іноземні мови на базовому рівні;

Опанувати основи компютерної грамотності;

Знати й поважати культуру України та інших народів;

Поважати свою й чужу гідність;

Поважати права та свободи людей;

Дотримуватися правил культури поведінки та спілкування;

Поважати свою працю та працю інших людей;

Мати почуття соціальної справедливості;

Вести здоровий спосіб життя;

Володіти способами отримання інформації;

Прагнути духовного і соціального добробуту.

Проєкт „Модель інклюзивно-ресурсного класу для якісної освіти дітей з особливими освітніми потребамиˮ

Керівник проєкту: заступник директора з навчально-виховної роботи.

Мета: розробити та впровадити модель інклюзивно-ресурсного класу для дітей з особливими освітніми потребами, що уможливлює їхню подальшу якісну освіту в умовах інклюзивного навчання.

Очікувані результати: виокремлення дітей з особливими освітніми потребами, які будуть навчатися в інклюзивно-ресурсному класі. Підготовка освітнього середовища для інклюзивно-ресурсного класу, розробка індивідуальних програм розвитку, реалізація права на освіту дітей з особливими освітніми потребами.

Проєкт „Кадрове забезпечення освітнього процесуˮ

Керівник проєкту: директор

Мета: забезпечення економічних і соціальних гарантій професійної самореалізації педагогічних працівників та утвердження їхнього високого соціального статусу в громаді.

Завдання проєкту: працювати над забезпеченням школи якісними кадрами; створити сприятливі та комфортні умови для організаційно-педагогічної, методичної роботи; сформувати атмосферу спільної відповідальності за результатами освітніх результатів з боку всіх учасників освітнього процесу; сприяти формуванню систем психологічної та правової освіти, підвищенню компетентності педагогічних працівників.

Очікувані результати: стабілізація кадрового складу школи, підвищення професійного рівня педагогів, матеріальне і моральне стимулювання професійної діяльності педагогів, підвищення престижу педагогічної професії в громаді та утвердження соціального статусу вчителя.

Проєкт „Відоме і невідоме в історії нашого краю. Духовне відродженняˮ

Керівник проєкту: вчитель історії.

Мета: залучити учнів школи, їх батьків та громадськість села до вивчення історії рідного села, вулиць на яких вони проживають. Поповнити шкільний та сільський музеї новими матеріалами та експонатами.

Очікувані результати: в ході реалізації проєкту зібрати матеріали про історію села, вулиць, відомих жителів шляхом опитування старожилів, вивчення архівних матеріалів, зібрання експонатів, постійне проведення уроків з краєзнавства.

Проєкт „Компютерна спроможність та Internet для всіхˮ

Керівник проєкту: вчитель інформатики.

Мета: оновити кабінет інформатики, зробити мережу „Internetˮ та компютерні класи для вільного користування усіма учасниками освітнього процесу, облаштувати інтернет-зв'язок у простому укритті школи.

Очікувані результати: створення зон вільного доступу до підключення швидкісної мережі „Internetˮ, організація курсів з освоєння комп’ютерної техніки та набуття навичок користування мережею „Internetˮ та ІКТ, підвищення якісного освітнього процесу під час проведення уроків у простому укритті.

Поділитися: